Nederlands

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

De Geschiedenis van Virtual Reality

Ben jij ook Nieuwsgierig naar de geschiedenis van Virtual Reality? Wij leggen het graag voor je uit! Ontdek het in deze blog van UnboundXR!

Tip: Wist je ook dat er Extended Reality brillen bestaan? Als je net zo nieuwsgierig bent als wij, dan ben je hier aan het juiste adres. Neem de tijd om deze blog te lezen en ontdek meer over de fascinerende wereld van Extended Reality. Wat is Extended Reality?

De geschiedenis van Virtual Reality

Virtual Reality (VR) is tegenwoordig overal om ons heen, maar heb je je ooit afgevraagd hoe deze technologie is ontstaan? De geschiedenis van Virtual Reality gaat jaren terug. In deze blog gaan we dan ook terug in de tijd om een kijkje te nemen naar de oorsprong van VR. Lees snel verder en ontdek meer!

De pioniers van het idee

De oorsprong van VR gaat terug tot de jaren 50 en 60, toen visionairs zoals Morton Heilig en Ivan Sutherland de basis van Virtual Reality, zoals we die nu kennen, legden. Morton Heilig creëerde in die tijdsperiode de "Sensorama". Dit was een apparaat dat je in staat stelde om korte films te bekijken terwijl je geur, wind en trillingen ervaarde. Hieronder zie je een foto van de legendarische Sensorama.

In diezelfde tijd ontwikkelde Ivan Sutherland aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) het allereerste head-mounted display (HMD) genaamd "Sword of Damocles," dat enorm was en aan het plafond hing. Dit apparaat is vernoemd naar het oude Griekse verhaal van Damocles, die een zwaard boven zijn hoofd hing. Dit zwaard werd door één paardenhaar vastgehouden, en stond als een metafoor voor voortdurend dreigend gevaar.

Het prototype van Sutherland was behoorlijk groot en indrukwekkend. Dat kan je zien in de foto hieronder. Het prototype bestond uit een complexe combinatie van mechanische en elektronische componenten die aan het plafond hingen. De gebruiker bevond zich letterlijk onder deze zware constructie, waardoor het leek op de situatie van Damocles, vandaar de naam "Sword of Damocles".

Wat dit apparaat zo bijzonder maakte, was het feit dat er voor het eerst een beeld direct op het netvlies van de gebruiker geprojecteerd kon worden. Dit beeld had natuurlijk niet dezelfde kwaliteit, zoals deze dat vandaag de dag heeft. Het beeld was zelfs nog zwart-wit, maar het was een enorme stap voorwaarts in de ontwikkeling van VR-technologie.

De geboorte van de term ‘Virtual Reality’

Hoewel VR-technologie zich langzaamaan ontwikkelde, werd de term "Virtual Reality" voor het eerst populair in de jaren 80. Dit dankzij Jaron Lanier, een pionier op het gebied van computerwetenschappen. Lanier richtte ‘VPL Research’ op, een bedrijf dat VR-hardware en -software ontwikkelde. Hij introduceerde de term om de ervaring van het volledig onderdompelen in virtuele werelden te beschrijven.

De doorbraak periode in de jaren ‘90

De jaren 90 brachten belangrijke doorbraken voor VR met zich mee. SEGA lanceerde de SEGA VR-headset, maar het gebruik van de headset bleef beperkt tot arcades en speelhallen. Een van de meest opvallende ontwikkelingen was de "Virtual Boy" van Nintendo. Hoewel deze Virtual Boy commercieel niet succesvol was, bleef de interesse in VR groeien.

De moderne revival

In de 21e eeuw kwam VR-technologie weer helemaal terug. Een keerpunt was de oprichting van Oculus Rift door Palmer Luckey in 2012. Oculus Rift bracht crowdfunding-gemeenschappen op gang en zette VR opnieuw in de schijnwerpers. In 2014 werd het bedrijf overgenomen door Facebook. Dit zorgde ervoor dat Virtual Reality opnieuw in de schijnwerpers kwam te staan.

VR vandaag

Tegenwoordig is Virtual Reality niet langer beperkt tot sciencefiction of dure experimenten. Bedrijven zoals Oculus (nu Meta), HTC, en Sony hebben consumentgerichte headsets gelanceerd, waardoor VR toegankelijk is geworden voor miljoenen mensen wereldwijd. Of je nu de wonderen van de diepe ruimte wilt verkennen, virtuele kunst wilt creëren of in adembenemende games wilt duiken, VR biedt een scala aan ervaringen die ooit ondenkbaar waren.

Tip: Lenzen op sterkte voor VR Headsets, wil jij hier meer over weten lees dan deze blog. Lenzen op sterkte voor VR Headsets

Diederik Hermsen- XR Product Specialist

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact met ons op! Onze specialisten helpen je graag verder.

Stuur een bericht Bekijk onze andere blogs

is toegevoegd aan je winkelmandje.